مدل های داده GIS – مدل داده رستری

المان پایه در مدل داده شبکه ای یا مدل داده رستری (picture element) pixel است. هر پیکسل نماینده قسمتی از زمین است. یک mixed pixel سلولی است که منطقه ی زمینی مربوط به آن از بیش از یک کلاس تشکیل شده باشد. resolution (قدرت تفکیک) آن با توجه به ابعاد پیکسل مشخص می شود. راه هایی برای فشرده سازی آن وجود دارد تا حجم آن کاهش یابد.

فرمت های رستر

برخی از فرمت های رستر عبارتند از:

براساس فرمت های photographic است. ساختار فایل آن شامل یک header با طول ثابت و یک keyword یا magic number برای تشخیص فرمت است و اغلب دارای یک جدول رنگ ( برای توضیح اینکه چه رنگ هایی تصویر شده اند) است.

  • (Tagged Image File Format) TIFF :

برای ذخیره کردن و خواندن فایل های اسکن شده مورد استفاده قرار می گیرد. در آن می توان از تکنیک های فشرده سازی  و run length استفاده کرد و مانند فرمت GIF به ۲۵۶ رنگ محدود نمی باشد.

  

  • Geo-TIFF :

اگر در TIFF فرمت header طول و عرض جغرافیایی لبه های پیکسل ها را قرار دهیم به این فرمت می رسیم.

  • (Graphic Interchange Format) GIF :

برای فایل های رستری (به خصوص با لبه های شارپ) مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن در اینترنت معمول است.

  • (Joint Photograph Experts Group) JPEG :

یک فرمت معمول picture است. از یک سیستم فشرده سازی با قدرت تفکیک متغیر استفاده می کند. و دارای resolution recovery جزئی و کلی است.

توسط Natinal Mapping Division of USGS تولید شد و دارای دو نوع نمایش است:

  1. داده های ارتفاعی ۳۰ متری از نقشه های ۵/۷ دقیقه ای با مقیاس ۱:۲۴۰۰۰
  2. داده های رقومی زمین با دقت ۳ ثانیه و در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰
  • (Band Interleaved by Pixel) BIP و (Band Interleaved by Line) BIL :

این فرمت توسط سیستم های RS تولید شد. از تکنیک های مختلفی برای ذخیره کردن مقادیر روشنایی که به صورت همزمان در چندین رنگ یا باند طیفی به دست می آید استفاده می کند.

در آن از تصاویر ماهواره ای Landsat و اطلاعات BIL استفاده می شود. در برنامه های Map Factory, GRASS, IDRISI مورد استفاده قرار می گیرد. تبادل اطلاعات از این فرمت های رستر آسان است.