Geocoding – بخش اول (مقدمه ای بر Geocoding)

Geocoding پروسه واگذاری یک مکان یا موقعیت معمولا در فرم مقادیر مختصاتی به یک آدرس به وسیله مقایسه کردن المانهای توصیفی مکان در آدرس با آن هایی که در متریال مرجع حاضر است می باشد. یا به عبارت ساده تر مراحل و فرآیند ایجاد عوارض نقشه از آدرس ها،نام مکان ها یا اطلاعاتی غیر مکانی از این قبیل، geocoding نامیده می شود. ارزش geocoding دز این است که امکان می دهد موقعیت های مختلف در نقشه، از طریق داده ها به سهولت در دسترس وقابل شناسایی باشد.

آدرس ها می توانند در فرمت ها و شکل های گوناگونی باشند، مانند فرمت های آدرس معمولی از شماره خانه که به وسیله نام خیابان متابعت می شود واطلاعات بعدی به توصیفات مکانی دیگر مثل منطقه پستی یا حوزه آماری. به عبارتی ادرس شامل نوعی از اطلاعات است که یک مکان را متمایز می کند.

  

Geocoding در کاربردهای مختلف از آنالیز ساده داده ها تا تجارت ومدیریت مشتری می تواند استفاده شود. با آدرس های geocode شده ما میتوانیم مکان آدرس را به صورت موقعیتی یا مکانی نمایش دهیم والگوها را در داخل اطلاعات شناسایی کنیم. این می تواند به وسیله جستجو کردن ساده در اطلاعات یا به وسیله استفاده کردن بعضی ازابزار های  در دسترس با ArcGIS انجام شود. ما همچنین اطلاعات ادرس را بر اساس پارامترهای معین برای اجازه دادن برای آنالیز کردن بیشتر اطلاعات نمایش دهیم.

مرحله اول وقتی که ما می خواهیم یک چیزی را از روی نقشه پیدا کنیم داشتن یک نقشه صحیح است. یعنی نقشه ما باید جزئیات کافی منطقه برای اشاره دقیق به آنچیزی که ما جستتجو می کنیم داشته باشد. مثلا فرض کنیم ما به دنبال یک ادرس می گردیم و نقشه ما جزئیات اتوبان ها وشهر های بزرگ را دارد وآدرس ما به صورت ۳۸۰ NewYork street in Redlands,California است وبنابراین با داشتن این نقشه هیچ روشی برای پیدا کردن دقیق آدرس وجود ندارد چون جزئیات کافی روی نقشه برای این کاربرد وجود ندارد.بنابراین لایه هایی که ما استفاده می کنیم وبه عنوان داده های مرجع معلوم هستند باید جزدیاتی که ما انتظار داریم را داشته باشند. وقتی که ما می خواهیم جستجوی آدرس را انجام دهیم، داده مرجع اولیه معمولا شامل یک شبکه از خیابان است اما یک نقشه پارسل نیز می تواند به خوبی استفاده شود. بنابراین مهمترین مساله این است که داده ها جزئیاتی که ما می خواهیم پیدا کنیم را داشته باشد.

برای انجام geocoding، یه جدول آدرس ها (لیستی از آدزس های ذخیره شده به صورت جدول پایگاه یا فایل نوشتاری) ونیز به مجموعهای از داده های مرجع (همانند معابر) که می توان روی آن آدرس ها را مشخص کرد نیاز داریم. ArcGIS برای اینکه معین کند موقعیت آدرس ها در کجا است از اطلاعات آدرس ها در جدول توصیفی داده های مرجع استفاده می کند.

علاوه بر یک جدول آدرس و داده های مرجع، geocoding نیازمند یک مکان یاب بر اساس  آدرس (Address locator) نیز است.

 تعریف “مکانیاب بر اساس آدرس”(Address locator)

 Address locator یک ابزار اصلی برای geocoding در ArcGIS است. یک Address locator فایلی است که به یک تعداد دیگر از منابع مانند داده های مرجع، موتور geocoding وقانون پایه geocoding اشاره دارد یا به عبارت دیگر فایلی است که توصیف کننده داده های مرجع واطلاعات توصیفی مناسب آن بوده (اطلاعات مناسب از جدول آدرس) و همچنین دارای قواعد مختلف geocoding و تقریبات می باشد.

روش های مختلف Address locator وجود دارد، انتخاب کردن درست یکی از این روش ها بستگی به نوع داده های مرجع واین مساله که آدرس های ما در چه فرمتی باشد دارد.

موتور geocoding نیروی محرک پشت سر پروسه است، که اطلاعات مختلف را به هر کجا که آن نیاز دارد و برای اجرا کردن پروسه نیاز دارد می فرستد. قانون پایه geocoding یک مجموعه از فایل هایی است که دستور می دهد چگونه آدرس مخصوص ما ترجمه بشود، فایل های مختلفی در قانون پایه استفاده می شود که بستگی به فرمت داده های مرجع و نوع آدرسی که ما سعی می کنیم آن را پیدا کنیم دارد.

Geocoding با ایجاد یک Address locator آغاز می شود. Address locator ها به روش های مختلفی آورده می شوند تا برای هر داده مرجع، مناسب با اطلاعات توصیفی مختلف به کار گرفته شوند، برای مثال روشی که single field نامیده می شود تنها برای داده های مرجع که شامل یک فیلد توصیفی منفرد از اطلاعات جغرافیایی است مورد استفاده قرار می گیرد. در نقشه ها برای نونه ممکن است این فیلد نام ایالت باشد. داده های geocode شده می تواند در ایالت صحیح قرار گیرد اما نه با دقت بیشتر از آن.

روش دیگر Address locator که ZIP نامیده می شود با داده های مرجعی کاربرد دارد که دارای یک فیلد توصیفی ZIP کد باشد.

روش US Street با داده های مرجع معبری استفاده می شود که دارای فیلدهای توصیفی نام معبر و همچنین دارای ابتدا وانتهای محدوده های آدرس برای هر طرف از یک معبر است. جدولی از آدزس ها می تواند با موقعیت های تقریبی در طول یک معبر و در طرف صحیح آن معبر، geocode شود. هر روش Address locator نیازمند این است که همان اطلاعات توصیفی معین در جدول آدرس آن به خوبی ارایه شده باشد.