تاثیر طبیعت در انسان
پیامبر اسلام(ص) :
هرکس می خواهد بوی عطرآگین مرا ببوید٬گل سرخ رااستشمام کند(بحار
النوارج73-ص147-وج62-ص299).
حضرت علی (ع) :
گل نرگس را دست کم درهرسال یک بار ببویید ٬زیرا در دل انسان حالتی است که
تنها گل نرگس آن را می زداید (نهج البلاغه- ص547).
حضرت علی (ع) :
ازآغازفصل سرما درحذرباشید (ازباد وسرمای پاییزی ٬خود را بپوشانید )ولی از
پایان آن استقبال نمایید (درپایان زمستان٬درآستانه ورود بهار ٬از سرما
نهراسید)زیرا سرمای این دو هنگام ٬با بدن شما همان می کند که با برگ درختان
مینماید وآغازآن از پا درآورنده واز بین برنده وپایان آن ٬رشد دهنده
وشکوفا کننده است (نهج البلاغه حکمت-شماره 128 ).
امام صادق (ع):
نگاه به گلهای رنگارنگ ودرختان سرسبز خرم٬چنان لذتی به آدمی می بخشد که
هیچ لذتی را با آن برابر٬نمی توان کرد (بحارالانوارج3-ص129).
امام صادق (ع) :
اگر چند روز بادها حبس شده ووزیده نشوند همه چیز تغییر پیدا کرده وفاسد می
شوند (بحارالانوارج57-ص15).
امام موسی بن جعفر
نقل می کنند که پیامبر فرمود: بوی خوش فرشتگان الهی ٬بوی
دل انگیز گل است (بحارالانوارج66-ص177).
امام رضا (ع) :
استشمام گل نرجس بدن را در مقابل زکام ایمن می سازد
(بحارالانوارج57-ص351).
امام رضا (ع) : بوی خوش عسل ٬
سوار کاری و نگاه کردن به سبزیها وسبزه زارها باعث نشاط روحی است.
امام موسی کاظم (ع) : نگاه به گیاهان خرم
وسرسبز چشم را جلا می دهد وبه روشنایی آن می افزاید. (بحارالانوار – ج 10 ٬ص246-
ج 59 ٬ص144– ج 75 ٬ص291-ج 101 ٬ص45)
امام صادق (ع) : آدمی باید طوری زندگی
کند که پیرامون خود را آلوده نکند زیرا اگر آلوده نماید روزی می آید که بر
اثر آلودگی ٬زندگی بر او دشوار وشاید غیر ممکن باشد. (کتاب تعالیم آسمانی
اسلام – سید محمد صحفی ٬ج٬4ص75)
باد
باعث خوشبویی اجسام بوده وباعث برانگیختن وپدید آمدن ابرها وپراکنده کردن
آنها وبارور شدن گیاهان ودرختان وحرکت کشتی ها وسرد شدن آب وخشک شدن رطوبت
ها ولطیف شدن غذاها وبرافروختن آتش وزنده شدن چیزهای روی زمین می شود.
(بحارالانوار – جلد 3 ٬صفحه 119و120)
امام صادق (ع) : ای مفضل بدان که اساسی
ترین نیاز زندگی مادی انسان آب است ونان . بنگر که خداوند چگونه در این دو
تدبیر کرده است : نیاز ما به آب بیش از نیازش به نان است ٬ زیرا انسان آب
را هم برای خوردن استفاده می کند هم برای وضو ٬ غسل٬ شستشوی لباسها ٬سیراب
سازی حیوانات و آبیاری باغ ومزارع. از این رو آب به قدری فراوان است که
خرید وفروش نمی شود. (بحارالانوار-ج2-ص271)
باد
را دشنام ندهید٬ بلکه از شر آن به خدا پناه ببرید. مقصود آنست که از طریق
نابودی جنگلها ومراتع وآلودگی محیط ٬ راه طغیان باد را هموارنکنید.
(بحارالانوار-ج60-ص19)
تورا
ازرموز باد آگاه سازم تا بدانی درآن چه حکمت ومصلحتی وچه فوایدی نهفته است
. آیا نمی بینی که اگر باد ازحرکت بایستد چگونه بلاها پدید میآیند.
بلاهایی که جان انسانها را نشانه می روند ومریضان را ضعیف تر می سازد ٬میوه
ها را فاسد وسبزیها را متعفن می نماید . وهمچنین با باز ایستادن آن ٬(وبا)
جان انسانها را به خطر می اندازدوآفت در غلات وتولیدات کشاورزی می افتد .
همه اینها گویای این مطلب است که زمرمه باد ٬تدبیر خدای حکیم ٬برای اصلاح
امور آفریدگان است. (بحارالانوار –ص6)
طعم
آب طعم حیات وزندگی است. (بحارالانوار-ج66-ص447)
امام صادق (ع) : صنعت از خلقت
گرفته شده است .
امام صادق (ع) به مفضل می فرمایند : بدان
که در خلقت بهایم شگفتی هایی نهفته است منجمله ٬حیوانات مردگان خود را مدفون می سازند
وکمتر لاشه حیوان دربیابان دیده می شود چنانچه اگر لاشه حیوانات دربیابان
پراکنده باشد هوا از بوی آنها متعفن وبدبو خواهد شد ومردم مبتلا به امراض
گوناگون می گردند.
در روایتی از قول امام
صادق (ع) به مفضل آمده است :ای مفضل !درباره گیاهان
ومنافع گوناگون ومتعدد آن ها بیندیش ٬بنگر که خداوند چگونه میوه ها را برای
تغذیه انسان آفریده وکاه رابرای علف حیوانات وهیزم رابرای افروختن آتش
وچوب رابرای انواع تجارت ها (صنایع ) وپوست ٬ برگ وساقه وریشه درختان را
برای انواع منفعت ها .اگر این میوه ها که کام ها را شیرین می کنند وازمزه
های متنوع آنها لذت می بریم بدون هیچ درخت روی زمین چیده می شد٬خلل
وزیانهای بسیاری به زندگی ما می رسید٬زیرا منافع چوب ٬هیزم٬برگ وغیره آن
ها از دست می رفت واین منافع ٬بسیار زیاد است ٬شانی در خور وجایگاهی بلند
در زندگی ما دارد. (توحید مفضل ٬ با ترجمه مرحوم مجلسی ٬ذکر نباتات ٬ وسایل
الشیعه ٬ ج ٬13ص59)
حضرت
علی (ع): پرهیز از قطع کردن درختان سرسبز، بر طول عمر انسان میافزاید (بحار
الأنوار، ج76، ص319 ).