GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی
GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی

تکنولوژی GIS (جی – آی – اس) همه روزه تمام زندگی ما را لمس می کند

 در طول سه دهه گذشته یک تکنولوژی قدرتمند طرز نگرش و زندگی مردم را بدون آنکه کسی متوجه شود تغییر داده است نام این تکنولوژی جی-آی-اس می باشد این تکنولوژی از همان ابتدا با ESRI  همراه بوده است.نزدیک به 3 سال است که (ESRI) تکنولوژی GIS را در اختیار مردم قرار داده است تا با آن مشکلات واقعی خود را حل کنند.

همانند بسیاری از تکنولوژی های امروزی بیشتر افراد از جی – آی – اس بی خبرند در حالی که در 15 سال اخیر این تکنولوژی رشد چشمگیری داشته است  و هم اکنون نیز هزاران نفر از آن بهره می برند و تاثیر آن روی زندگی میلیون ها نفر مشهود است.تاثیری که به اندازه ی وسعت تکنولوژی جی-آی-اس سودمند است

به منظور اثبات این ادعا بیایید امور روزمره ی خود را دنبال کنیم تا ببینیم جی-آی-اس چگونه از راههایی که به آن فکر هم نکرده ا

م به ما کمک می کند.

 

 تهیه و تنظیم : ( ترجمه) زهرا امیری ( کارشناس جغرافیا )

 منبع : نشریه علمی آموزشی فرآیند 

 

رادیوی ساعت دار شما ساعت 6 صبح زنگ می زند:

 

 شما از خواب برمی خیزید و چراغ ها را روشن می کنید .رادیو و چراغ ها با برق شهر کار می کنند. یک شرکت برق معمولی که با میلیون ها نفر مشترک را خدمت رسانی می کند از تکنولوژی جی-آی-اس برای مدیریت زیربناهای پیجیده ای استفاده می کند که متشکل است از ده ها هزار مایل خطوط انتقال توزیع و صدها تیر برق و همچنین هزاران کارمند برای ارائه ی بهترین خدمات در صدها نقطه.

در آشپزخانه یک لیوان آب میوه تازه برای خود می ریزید

درختان میوه به وسیله آب فراهم شده توسط یک حوزه ی آبیاری رشد کردند،حوزه ای که تامین کننده ی نیازهای جامعه ی کشاورزی و کشاورزان است و از هزاران مایل کانال آب رسانی نگهداری می کند این حوزه آبیاری از تکنولوژی جی-آی-اس برای طراحی اجرا و نقشه کشی دیجیتالی  قدرتمند استفاده می کند.

 
  
 شما یک قوری قهوه درست می کنید.

 آبی که با آن قهوه را درست می کنید به وسیله یک سیستم آب رسانی شهری تامین می شود که اداره کننده ی یک سیستم توزیع آب متشکل از هزاران مایل شاه لوله است. سازمان آب از تکنولوژی جی-آی-اس برای رسیدگی به سوالات و مشکلات مشترکین، عکس العمل های اضطراری، توزیع آب، نگهداری زیربناها، نقشه برداری اتوماتیک، ردیابی شبکه ها، تحلیل جریان آب و جنبه های دیگر طراحی و اجرا، مدیریت پولی و اداره کارها استفاده می کند.

تفاله های قهوه با آشغال خردکن [2] ریز ریز می شوند

سازمان آب از یک سیستم جمع آوری آب و فاضلاب نیز نگهداری می کند سیستمی که متشکل از صدها مایل مجاری بهداشتی و زیرزمینی فاضلاب و راه آبهای کنار خیابان ها است.

سازمان آب از تکنولوژی جی-آی-اس  همراه با سیستم تصفیه استفاده می کند.

می روید به بیرون، روزنامه صبح را می خیرید و به خانه برمیگردید

 

چوبی که منبع کاغذ و روزنامه و الوره های خانه شماست توسط شرکت های تولید چوب تامین می شود، شرکت هایی که از تکنولوژی جی-آی-اس  برای مدیریت فعالیتها در جهت داشتن جنگل های سالم استفاده می کنند. جی-آی-اس  به راحتی برای کاربرد در زمینه هایی چون گیاهان،تحلیل خاک، جاده ها، رودها، بررسی عمومی زمین، مقسم های آب و مناطق حساس قابل دسترسی است و این امکان را به مدیران جنگل ها می دهد که بهترین و آگاهانه ترین تصمیم ها را اتخاذ کنند.

 

مطبوعات نیز برای پخش روزنامه های خود از تکنولوژی جی-آی-اس  به منظور مطلع شدن از عکس العمل مردم و به دست آوردن اطلاعاتی در مورد مناطقی که روزنامه ها در آن پخش می شوند بهره می برند. زیرا مطلع شدن از این عکس العمل ها و اطلاعات در مورد این مناطق مهمترین بخشی است که در بررسی و گزارش در مورد تیراژ یک روزنامه به کار می رود.به این ترتیب مطبوعات پس از پیداکردن مناطقی که ضمن داشتن پتانسیل بالای خوانندگان، دارای مشترکان واقعی کمی هستند با انجام تلاش هایی چون فروش حق اشتراک با هدف دوبرابر کردن تعداد مشترکان نسبت به سال گذشته روی این مناطق سرمایه گذاری می کنند.

 

بچه ها را سوار اتومبیل می کنید، سپس در پمپ بنزین می ایستد

جی-آی-اس  انواع اطلاعات مرتبط با نفت خام و مواد استعمال آن را در یک سیستم معمولی ترکیب می کند و به شرکت های نفتی این اجازه را می دهد که این اطلاعات را در زمینه های مختلف از جمله کاوش،اجرا،نگهداری،تولید، حفظ محیط زیست و مدیریت اطلاعات از روی یک نقشه بررسی کنند.

قبل از این که نفت خام به بنزین تبدیل  شود باید از منطقه نفتی خطوط لوله به کارخانه تقطیر انتقال یابد.صنعت خط لوله از تکنولوژی جی-آی-اس برای نقشه کشی مسیر خطوط لوله، اجرا، تحلیل بازار عرضه و اداره خط لوله استفاده  می کند.

 

بچه ها را نزدیک مدرسه پیاده می کنید

 

محدودیت های زمانی مدرسه با استفاده از تکنولوژی جی-آی-اس نوشته شده است. چندی پیش انجمن نظارت بر مدارس برای رفع نیازهای مدرسه های جدید در نزدیکی مجتمع های مسکونی در حال ساخت نیاز به درآمدزدایی داشتند.

 

این انجمن ها از تکنولوژی جی-آی-اس به منظور گسترش سیستمی استفاده می کند تا محدودیت های مختلف ممکن را بررسی کنند، گاهی در ملاقات های عمومی وگاهی در پیشنهادات ارائه شده طی  مشورت با مردم.

 

با اتومبیل شخصی خود به محل کار می روید

به خاطر وجود تکنولوژی جی-آی-اس جاده ها امن تر هستند. جوامع برای ادراه ی زیربناهای حمل ونقل خود از جی-آی-اس استفاده می کند.تکنولوژی جی-آی-اس برای حمایت کردن از برنامه ریزی، صورت برداری، طراحی، ساخت و ساز ، اداره و نگهداری جاده ها به کار می رود.

 

بیش از 80% اطلاعاتی که برای مدیریت جاده، راه آهن و امکانات بنادر استفاده می شود دارای یک مولفه فضایی است. جی-آی-اس می تواند برای مشخص کردن موقعیت یک رخداد و رابطه یا نزدیکی آن با رخدادی دیگر به کار می رود و یک عنصر حیاتی برای رهبری تصمیمی در مورد یک طرح ، ساخت و ساز و یا نگهداری آن باشد.

 

کارفرمای شما یک شرکت تلفن محلی است

تکنولوژی جی-آی-اس در زمینه های زیر به شرکت های تلفن محلی کمک می کند

بهتر دنبال کردن موقعیت و مشخصات زیربناهای خارجی

دسترسی به اطلاعات در زمان طراحی پروژه های جدید

 

بهیود توانایی برنامه ریزی برای ظرفیت های اضافه با پیش بینی رشد در آینده

 

بهینه سازی پوشش شبکه های تلفن همراه

 

منعکس کردن انتقادات و پیشنهادات مشترکین و فعالیت شرکت ها

در محیط رقابتی روبه افزایش که پیش روی شرکت های تلفن می باشد این انعطاف پذیری در مدیریت اطلاعات و تحلیل امری حیاتی است.

صنعت ارتباط از راه دور نیز مووضوعی است در میان یک برنامه عظیم با هدف گسترش یک شبکه پهن باند جدید.

 

این برنامه تا دهه آینده گسترش پیدا می کند و ظرفیت آن برای فرستادن تلفن ،سیستم های تصویری آنالوگ و دیجیتال و سرویس های ویدئویی تعاملی.

این صنعت تکنولوژی جی-آی-اس را به منظور حمایت از طراحی، اجرا، و مدیریت یک شبکه جدید اتخاذ کرده است.

 

یک بسته ارسالی از یک پیک شبانه دریافت می کنید

راه حل های جی-آی-اس برای مدیریت سریع و منطقی حمل و نقل در زمینه های زیریافت می شود:

 انتقال و ارسال، رسیدگی مشکلات به سوالات مشترکین،مدیریت کارکنان،مدیریت شبکه های جاده ای و ریلی مدیریت انبار و وسایل نقلیه

 

داشتن جایی که یک وسیله نقلیه یا وانت در هر زمان مطلوب در اختیار شما قرار می گیرید و می توانید به بهینه سازی اجرا وصرفه جویی در هزینه کمک کنید.

 

روز سوم جولای است [3] هنگام ظهر بچه های خود را برای گردش به ساحل می برید

تکنولوژی جی-آی-اس برای مدیریت منایع ساحلی از قبیل خطوط ساحلی، زیستگاههای آبی، خاکی ومنابع زیستی و..... به کار می رود.پراکندگی گونه های در معرض خطر و موقعیت مناطق   نفت و گاز طبیعی نیز با استفاده از              جی-آی-اس مدیریت می شود.

 

فرسایش سواحل مشکلی است که سواحل شرق و غرب از جمله سواحل خلیج فارس و وساحل دریاچه های چهارگانه امریکا را تحت تاثیر قرار داده است.این مشکل با استفاده از تکنولوژی جی-آی-اس و پایگاه های اطلاعاتی مناسب به روش بهتر شناخته و مهادر می شود.

در گردش ناهار لذیذی می خورید

 

تکنولوژی جی-آی-اس به کشاورزان، تعاونی کشاورزی و فروشندگان کودهای کشاورزی کمک می کند و به فروشندگان این امکان را می دهد تا کشاورزان را در انتخاب کود مناسب جهت رشد بهتر محصول یاری رسانند از جمله راههایی که تکنولوژی جی-آی-اس به کشاورزان کمک می کند محاسبه محصول برداشتی به وسیله ی تحلیل میزان حاصلخیزی و رتبه بندی خاک است.

 

جی-آی-اس نقشه هایی را در اختیار کشاورزان قرار می دهد که میزان کوددهی مناسب به یک مزرعه را به آنها نشان می دهد.این کار در سطوح متفاوت کوددهی به نقاط مختلف یک مزرعه جهت اعمال میزان مناسب کوددهی صورت می گیرید. جی –آی –اس اطلاعات کوددهی مزرعه با توجه به نقشه آن مزرعه  را به ابزار مخصوصی می دهد که این ابزار مقدار کود مصرفی هر نقطه از مزرعه را براساس نیاز آن نقطه کنترل می کند.

 

در راه خانه بچه ها احساس گرسنگی می کنند و شما آنها را به یک رستوان می برید

رستوران در محل به خصوصی قرار دارد زیرا جی –آی –اس به آنها کمک کرده محلی وابسته به پتانسیل تعداد مشتری انتخاب کند. جی –آی –اس برای مراکز فروش کامپیوتری به کار می رود که موجب دقیق تر شدن آنها و نیز انعطاف پذیری آنها در مقابل پدید آمدن یا تغییر شرایط بازار می شود. جی –آی –اس با استفاده از متغیرهای منطقه ای مانند راهکارهای فروش، انتخاب محل و رتبه بندی محل های بسته به تقاضای آنها کمک می کند.

 

وقتی از رستوران بیون می آید اتومبیل خود را می بینید که هنوز همان جایی است که آن را پارک کرده بودید

 

جوامع بشری نشان می دهد که جی –آی –اس با تامین ابزار اطلاعاتی تمام جرائم را ردیابی و خنثی می کند این تکنولوژی به بازرسان وافسرا ن پلیس این توانایی را می دهد تا جرم را بلا فاصله ردیابی کنند و ارتباط آن با آمار جرائم قبلی را با سبک های پیش بینی شده ای تشخیص دهند قسمت عمده ی اطلاعات استفاده شده در اعمال قانون برمبنای نقشه است.آژانس های اطلاعاتی احتیاج دارند تا محل وقوع جرم را به تصویر بکشند تا بتوانند محل واقعه را با استفاده از فهرست ها، زمان ، تاریخ بررسی کرده محل وقوع جرم و حد فاصل نقشه های مورد استفاده برای پیشگویی امکاان وقوع جرم ها را رسم کند. آژانس های اعمال قانون از تکنولوژی جی –آی –اس برای ارتباطات ، اداره کردن و مدیریت سوابق نیز استفاده می شود.

 

روز طولانی بود اما سرانجام صحیح و سالم به خانه رسیدید تکنولوژی جی –آی –اس همواره همراه شما بود تا به شما کمک کند راحتر و امن تر زندگی کنید، همه در گرو قدرت علم جغرافیا!

جغرافی برای همه ما دارای اهمیت است و تکنولوژی جی –آی –اس راه رسیدن به مزیت ها است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد