GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی
GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی

علف مار - کَوَر - کَبَر - خاورک Capparis spinosa L

گیاه کامل

- اندام‌هاى رویشى:

گیاهى پایا، به شکل درختچه‌هاى کوچک و خاردار، با انشعابات گسترده و خوابیده که توسط بذر تکثیر مى‌یابد. ساقه‌هاى این گیاه پوشیده از کرک، متعدد، به طول ۱۰۰ سانتى‌متر که داراى انشعابات سخت و گسترده است و بر روى زمین پهن شده‌اند. برگ‌ها تقریباً متناوب، کرک‌دار، مدوّر، تخم‌مرغى شکل، به طول ۲ سانتى‌متر که در قاعده داراى گوشوارکى خارمانند و قلابى شکل است.

اندام‌هاى زایشى :
گل‌ها بزرگ، معطر، و به رنگ سفید تا متمایل به قرمز و داراى چهار کاسبرگ هستند که کاسبرگ‌هاى بیرونى بسیار بزرگتر از کاسبرگ‌هاى داخلى هستند. گلبرگ‌هاى این گیاه بزرگتر از کاسبرگ‌ها و داراى تعداد زیادى پرچم که میلهٔ پرچم‌هاى آن بلند و به رنگ بنفش متمایل به سفید است. میوهٔ این علف هرز بیضى شکل، ابتدا به رنگ سبز روشن که تدریجاً متمایل به قرمز مى‌شود و گوشتدار است. موسم گلدهى این گیاه اردیبهشت تا خردادماه است.

محل رشد و پراکنش
این‌گونه بیشتر در نواحى کم‌ارتفاع و گرم و مرطوب مى‌روید و در بیشتر نواحى ایران مشاهده مى‌شود. کور فوق‌العاده به خشکى مقاوم است و ریشهٔ آن مى‌تواند تا اعماق زیادى درون خاک نفوذ کند تا بتواند از رطوبت لازم برخوردار شود.
 

نظرات 1 + ارسال نظر

با سلام. خسته نباشید. گیاه کور یا کور در استان بوشهر و از جمله شهرستان دشتستان به نام لگجی (legaji) می باشد. و میوه های (گوی های) رسیده آن که داخلشان قرمز است مصرف خوراکی دارد. که در فصل تابستان می رسند. همینطور از گوی های کوچک و ریز آن برای درست کردن ترشی از آنها استفاده می شود.(میوه های آن مانند گوی می باشند و یک چیزی مانند توپ بیس بال) . در زمین های شهرستان دشتستان بویژه در پیرامون شهر برازجان مرکز دشتستان که دارای زمینهای حاصلخیزی است فراوان دیده می شوند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد