GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی
GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی

نانو فیلتر برای تصفیه آب

نانو فیلتر برای تصفیه آب
دانشمندان آفریقای جنوبی نوعی فیلتر نانویی را توسعه داده‌اند که شبیه به چای کیسه‌ای است و می‌تواند با تصفیه آب به میلیونها انسانی که به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی ندارند کمک کند

در بسیاری از مناطق آفریقا زنده ماندن به یکی از مبارزات روزانه مردم تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین این مبارزات تلاش برای نوشیدن آب سالم بهداشتی است.

در این راستا محققان دپارتمان میکروبیولوژی دانشگاه "استلن بوش" آفریقای جنوبی فیلتری شبیه به چای کیسه‌ای را توسعه داده‌اند که می‌تواند یک لیتر آب را با یک هزینه بسیار پایین قابل نوشیدن کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کیسه تجدیدپذیر زیستی از فیبرهای نانویی ساخته شده و داخل آن از نوعی زغال فعال پر شده است، دیوار داخلی خود کیسه نیز آغشته به آفت کشهایی است که میکروب‌های بیماری‌زا را نابود می‌کنند اما برای انسان ضرری ندارند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "هر کیسه می‌تواند یک لیتر آب را تصفیه کند و حتی آب را از آهن، آلومینیوم و نفت پاک کند اما قادر نیست آب شور را به آب شیرین تبدیل کند."

با وجود این محدودیت، این فیلتر جدید برای قاره آفریقا که در آن 680 میلیون نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند یک اختراع با ارزش به شمار می‌رود.

این فیلتر تصفیه آب می‌تواند در گردن بطری آب نصب شود و هنگام نوشیدن، آب را بهداشتی کند.

این اختراع در موقعیت‌های بحران مثل زلزله و سیل که دسترسی به آب بهداشتی دشوار است می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد.

این تیم دانشگاهی درخواست‌هایی را از سوی سازمان‌های بزرگ بشردوستانه که به کمک رسانی مردم آسیب دیده از سیل پاکستان مشغولند دریافت کرده‌اند اما در حال حاضر این فیلتر به مرحله تولید و عرضه تجاری نرسیده است.

این کیسه فیلتر آب از پایان سال جاری وارد بازار می‌شود. قیمت هر کیسه 005/0 دلار پیش بینی شده که هزینه‌های نیروی انسانی و توزیع نیز به آن افزوده می‌شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد