GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی
GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی

شوری و سنجش از دور و سیستمهای اطلاعات جغرافیایی

کاربرد GIS در رفع شوری

 

کارشناس خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان با تاکید بر استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی ‪GISدررفع شوری خاک گفت:این سامانه ابزار مناسبی برای جست و جوی راه حلهای مدیریتی با هدف رفع مشکلات شوری و قلیایی خاک است.

مهندس "سهراب صادقی" در گفت و گو با ایرنا افزود: داده‌های ذخیره شده در این سیستم به راحتی تعدیل شده و دوباره جمع‌بندی و به آسانی به هنگام مقایسه و در قالب نقشه‌هایی با مقیاس مناسب و دلخواه ترسیم می‌شوند.

به گفته وی، تهیه نقشه شوری خاک یک ابزار مهم در تصمیم‌گیریهای کلان در این استان می‌باشد و می‌تواند به منظور انتخاب مدیریتهای مناسب با توجه به جنبه‌های اقتصادی به مسوولان ذیربط کمک کند.

وی گفت: اطلاع از وضع شوری خاک به کمک نقشه رقومی از جهات گوناگون مناسب بوده و این امکان به سادگی وجود دارد تا به مرور زمان نتایج مطالعات جدید را به این نقشه‌ها افزوده و نقشه اصلاح شده را در اختیار برنامه‌ریز یا کاربر قرار داد.

صادقی افزود: در زمان حاضر کمبود آب و شوری خاک مهمترین عوامل محدود کننده عملکرد محصولات زراعی در استان گلستان به شمار می‌روند.

به گفته وی، شوری خاک قابل اصلاح بوده و در بسیاری از موارد مقرون به صرفه و گاهی نیز به منظور اجرای برخی طرحهای عمرانی و کشاورزی ضروری است.

وی با بیان این که شوری خاک و خاکهای مبتلا به نمک به روشهای مختلفی مطالعه و طبقه‌بندی می‌شوند، تصریح کرد: شوری در خاک وضع ثابتی نداشته و حتی در طول یک فصل زراعی نیز ممکن است به علل مختلفی دستخوش تغییر گردد.

به گفته‌وی، آگاهی از تغییرات نمک در خاک، پیش نیاز یک استراتژی مدیریتی مناسب به منظور بهبود حاصلخیزی در اراضی شور است.

این کارشناس افزود: شور شدن خاکها که جدای از پدیده شوری طبیعی است ، نتیجه تغییر نامطلوب وضع هیدرولوژیک در خاک است و در دوره زراعت آبی و اغلب همراه با بالا آمدن سطح آبهای زیرزمینی رخ می‌دهد.

وی اقلیم، زهکشی طبیعی، پستی و بلندی اراضی، ساختار زمین شناسی و فاصله از دریا را از جمله عوامل طبیعی و روشهای نامناسب آبیاری، زهکشی ناقص و مدیریت ضعیف اراضی را از دیگر عوامل زراعی موثر در شوری خاک دانست.

به گفته وی، استان گلستان ‪۶۵۰هزار هکتار اراضی زراعی دارد که از این میزان حدود ‪۲۵۰هزار هکتار کشت آبی و باقی به صورت دیم است که در صورت تامین آب مورد نیاز، اراضی زراعی آبی قابلیت گسترش دارد.

منبع : www.ake.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد