GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی
GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی

تولید علوفه مراتع



در حال حاضر میزان علوفه تولیدی مراتع ایران تامین کننده غذای 37 میلیون واحد دامی در مدت 7 ماه از سال می باشد در حالیکه از 124 میلیون واحد دامی کشور، حداقل 83 میلیون واحد دامی صرفاً از مراتع استفاده می نمایند و این کار یعنی نابودی مراتع.


میزان علوفه تولیدی سالانه در مراتع کشور حدود10.7 میلیون تن علوفه خشک یا 5.8 میلیون تن T.D.N [1]برآورد می شود. چنانچه میزان علوفه مورد نیاز یک واحد دامی در سال 276.5 کیلو گرم T.D.Nو هر کیلو گرم علوفه مرتعی معادل T.D.N 0.55 در نظر گرفته شود. این میزان علوفه می تواند تامین کننده غذای 37 میلیون واحد دامی در مدت 7 ماه از سال باشد. در حالیکه بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر 124 میلیون واحد دامی در کشور موجود بوده[2] و حداقل 83 میلیون واحد دامی از کل دامهای کشور صرفاً از مراتع استفاده می نمایند و این امر یعنی چرای بیش از دو برابر ظرفیت مجاز، سبب تداوم سیر تخریب مراتع کشور شده و از طرفی افزایش مرگ و میردامی به علت سوء تغذیه و کاهش تولیدات آنها نتیجه دیگر این امر است. مطالعاتی که در مناطق مختلف صورت گرفته همه جا یک نتیجه داشته است و آن فشار زیاد روی مراتع است و تعداد دام موجود اصلاً با ظرفیت مراتع سازگاری ندارد.

متاسفانه در مقابل افزایش تعداد دام جثه آن کوچک می شود یعنی هر چه بر تعداد دام اضافه می شود وزن آنها کاهش می یابد تا آنجا که آمار و ارقام نشان می دهد تا چندین سال پیش دامی که به کشتار می رسید اگر لاشه اش حدود 40 کیلو وزن داشت اکنون به کمتر از 20 کیلو می رسد[3]. مسلماً دامی که جهت دسترسی به علوفه در مراتع بایستی مدام به دور خود بچرخد و یا مسافتی طولانی راه برود و یا با نان خشک و کپک زده تغذیه شود وضعی بهتر از این نخواهد داشت


به این ترتیب علاوه بر جثه نحیف و لاغر ؛ افزایش درصد تلفات بره زائی را هم به دنبال خواهد داشت. از طرفی در این رفت و آمدهای مکرر دام در مراتع مناطق خشک، خاک سطحی زمین بوسیلة‌ سم دام نرم و به صورت پودر در می آید که با کوچکترین نسیمی گرد و خاک به حرکت در آمده و باعث آلودگی هوا بویژه در مناطق بیابانی شده و در صورت وزیدن بادهای شدیدتر طوفانهای گردو خاک و شن و ماسه آرامش را از مردم سلب کرده و باعث خسارات زیادی از جمله پر کردن کانالهای آبیاری و مزارع و ابنیه و جاده ها می شود.


[1]- Total Digestible Nutrient

[2]- منابع طبیعی ایران:دیروز،امروز،فردا . 1383، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور

[3]- مجله سنبله، مهرماه 1369. مراتع طبیعی روبه زوال

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد 1392/03/29 ساعت 18:18

باسلام خواهشمندم از مسئولین منابع طبیعی استان جلو نابودی مرتع ها وبایر های روستای قلعچقه خاکی بیک را بگیرند. چون مدت 4 سال است مسئولین ودهیار روستا به طور نامشخصی سکوت کرده اند . به راستی چه کسی مسئول این فاجعه ست؟ محمد از دیواندره دوستدار منابع طبیعی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد