GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی
GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی

دریاچه گهر؛ نگین زیبای اشترانکوه

استان لرستان با داشتن جاذبه های گردشگری، تاریخی، باستانی و آب و هـوای متنـوع یکی از نقاط ویژه گردشگری ایران است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، براین اساس دریاچه گهر از زیباترین دریاچه های کوهستانی ایران و از نقاط جذاب و دیدنی لرستان است که در 121 کیلومتری شرق این استان و در 35 کیلومتری جنوب شرقی دورود واقع است.

دریاچه گهر در مرکز منطقه حفاظت شده اشترانکوه و در کنار قله های مرتفع آن که همیشه پوشیده از برف است قراردارد؛ این منطقه با مختصات جغرافیایی 49 درجه و 16 دقیقه تا 9 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 18 دقیقه تا 33 درجه و 18 دقیقه عرض شمالی در ارتفاع 2 هزار و 350 متری از سطح دریا قرار گرفته است؛

وسعت دریاچه گهر 100 هکتار و عمق آن چهار تا 28 متر است؛ این دریاچه 400 تا 800 متر عرض و هزار و 500 متر طول دارد.

میزان بارش سالانه در منطقه هم حدود 931 میلیمتر است که بیشتر بصورت برف است؛ در سال های پر برف سطح دریاچه یخ می‌بندد و منظر بدیع و دل انگیزی را برای علاقه مندان به طبیعت و گردشگران بوجود می آورد.

این دریاچه هر ســال بویژه در فصل بهار و تابستان شاهد خیل عظیم گردشگران و عاشقان طبیعت است که برای دیدن نگین زیبای اشترانکوه به این منطقه سفر می کنند بطوریکه به گفته مدیرکل محیط زیست استان در چند روز گذشته بیش از چهار هزار نفر به منطقه گهر سفر و در آنجا اقامت کردند.

یکی از گردشگران به نام امید سجادی با بیان اینکه از اراک به این منطقه سفر کرده است گفت: نبود ارتباط بی سیمی دریاچه گهر با پاسگاه دورود و نبود آنتن دهی موبایل در اطراف این دریاچه از مشکلات گردشگری این منطقه است.

اصغر حسینی هم که از همدان برای پنجمین بار به این دریاچه سفر کرده است گفت: این منطقه واقعا یکی از بهترین و زیباترین مناطق کشور است اما متاسفانه امکانات زیادی ندارد بطوریکه در دکه های ایجاد شده در این منطقه یک بطری آب معدنی یک و نیم لیتری را 700 تومان فروخته می شود.

گردشگری از جمله منابع درآمدزای هر استان بشمار می رود و میراث فرهنگی و جاذبه های طبیعی در جذب مسافران نقش مهمی دارد به تبع این امر مبالغی که از بازدیدکنندگان دریافت می‌شود به عنوان منابع درآمد گردشگری استان بشمار خواهد رفت اما مبلغ ورودی دریاچه گهر فقط 600 تومان است که ناچیز است و نمی تواند کمکی به گردشگری استان کند.

از طرفی به علت سخت گذربودن مسیر معمولا وسایل مردم با چهارپایان حمل می شود و نظارت مشخصی در زمینه هزینه حمل بار هم وجود ندارد و معمولا براساس سلایق شخصی قیمت حمل و نقل در زمان های مختلف متفاوت است.

محمودی مسئول حفاظت محیط زیست اشترانکوه هم با اشاره به تقسیم کارها میان نیروهای حفاظت محیط زیست گفت: وظیفه ما نظارت بر این منطقه است و تقریبا منطقه را پاکسازی کرده ایم و عاری از زباله شده است.

دریکوند مسئول گارد سازمان حفاظت محیط زیست استان هم وظیفه خود را صدور مجوز شکار و جلوگیری از شکار غیرمجاز بیان کرد و گفت: در طول سال 17 تا 18 گارد حفاظتی داریم که برای حفظ حیات وحش منطقه تلاش می کنند.

رئیس سازمان محیط زیست استان هم گفت به علت بارندگی مناسب امسال ارتباط خوب و مناسبی میان گهر بالا و گهر پائین ایجاد شده است ( گفتنی است آب گهر بالا به عنوان سرچشمه به گهر پائین و دریاچه اصلـی می ریزد و با حدود 40 دقیقه پیاده روی می توانیم به گهر پائین برسیم ) و همین امر موجب شده آب سرشار از اکسیژن و محیط برای رشد ماهیان آبزی فراهم شود.

فرماندار دورود هم گفت: پیشنهاد شد که جاده دسترسی به این دریاچه تا پنج کیلومتری آن با عرض سه متر ساخته شود که متاسفانه تشکل های زیست محیطی مردم نهاد و مسئولان اداره محیط زیست استــان با این کار مخالفند.

رشنو، با بیان اینکه هم اکنون امکانات بهداشت و درمان و هلال احمر در این منطقه مستقر نیست گفت: باید برای این منطقه اعتبارات خاصی درنظرگرفته شود.

او ، با اشاره به اینکه گهـر متولی واحدی ندارد گفت: باید مدیریتی واحد برای گهر انتخاب شود تا با همکاری سازمان ها و ارگان های دیگر، ساماندهی شود.

بازگیر، مدیرکل محیط زیست استان درباره ساخت جاده دسترسی به این منطقه هم گفت: کاملا با این امـر مخالفیم چون با ساخت این جاده شاهد ورود انبوه ماشین آلات و وسایل موتوری خواهیم بود که موقعیت بکر و طبیعی منطقه را دستخوش تغییرات خواهد کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان هم با تاکید بر ایجاد مدیریتی واحد برای این دریاچه گفت 800 میلیون ریال برای طرح باطری های خورشیدی در این منطقه درنظرگرفته شده است که با بهره برداری از آن در مرداد امسال مشکل روشنایی منطقه برطرف خواهد شد.

رحم دل افزود: برای راهنمایی بیشتر گردشگران هم 20 هزار بروشور درباره گهــر میان مردم توزیع شـده است.

به هرحال اگرچه دریاچه گهر را نگین اشترانکوه نامیده اند و از جذابیت خاصــی برای گردشگران کشور برخوردار است اما نحوه اسکان گردشگران، فراهم نبودن امکانات بهداشتی و درمانی، استقرار نکردن کمک های اولیــه و برپایی چادرهای هلال احمر و حضور نیروی انتظامی برای برقراری امنیت حواشی دریاچه وجاده های دسترسی به آن و قیمت حمل و نقل از مشکلاتی است که نیازمند توجه ویژه مسولان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد