GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی
GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی

نوآوری در فضای شهری با خطای دید

حس عجیب و غریبی داری، چشم‌ها می‌بینند ولی ذهن باور نمی‌کند.

نوآوری در فضای شهری با خطای دید
نوآوری در فضای شهری با خطای دید-فرانسه

 

به نظر می‌رسد؛ یک کره سبز شبیه کره زمین در وسط خیابان گذاشته شده‌ است. شاید کار شده یا شاید کاشته شده باشد. کمی گیج کننده‌ است. حس عجیب و غریبی داری، چشم‌ها می‌بینند، ولی ذهن باور نمی‌کند.

تصاویر فوق یک کره سبز بزرگ پوشیده از چمن که روی آن درختانی هم کاشته شده است، نشان می‌دهند. این کره سبز در یکی از خیابانهای پاریس پایتخت کشور فرانسه کار شده است.

گویا در بالای این کره سبز که اندکی فرو رفته است، افرادی در حال بازی هستند. اگر از زاویه دیگر و نمای نزدیک‌تر به این کره نگاه کنید، متوجه ترفند هنرمند خواهید شد.

این کره‌ی سبز یک خطای بزرگ دید است. هنرمند فرانسوی فرانسوا بلانت با توجه و آگاهی از خطاهای بصری این طراحی بی‌نظیر را ارائه داده است.

او با هدف ایجاد پیوند بین مردم و طبیعت دست به این کار هنرمندانه زده است. این کار نیز به انجام محاسبات دقیق و زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع نیاز داشت.

حدود 90 باغبان و تکنسین در این طرح به او کمک کردند. در این اثر هنری هزاران پوند خاک،کاه، ماسه، چمن و گل ناز مورد استفاده قرار گرفته است.

این طرح پنج روز تمام طول کشیده است. برای ایجاد این خطای دید عجیب و شگفت آور از خطوط سفید بین چمن‌ها استفاده کرده‌اند. یعنی از نظر مهندسی این خطوط سفید از اهمیت خاصی برخوردارند و باید با دقت شکل داده می‌شدند.

بلانت در این زمینه می‌گوید؛ این توده و کره سبز یک شعار زیست محیطی است. این کار به نوعی یک دعوت ساده از مردم است برای برقراری ارتباط با طبیعت و نیز مشاهده تاثیر و نقش فضای سبز در زندگی و روحیه آنها است.

این طرح بزرگترین فضای سبز توهمی در جهان شناخته شده است. فرانسوا بلانت پیش از این نیز طرح‌ و آثار مشابهی در زمینه فضای سبز کار کرده است.

مردم استقبال خوبی از این فضای سبز یا کره خیالی کردند. آنها با رفتن روی چمن این کره وعکس گرفتن از آن، زمان شادی را برای خود بوجود آوردند. آنها احساس می‌کردند، بر روی یک کره سبز واقعی ایستاده‌اند.

 

http://www.francois-abelanet.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد