GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی
GIS & RS Sanandaj

GIS & RS Sanandaj

نویسنده وبلاگ آرمین فاتحی

مجموعه استاندارد OGC در داده های مکانی

استانداردها و مشخصات (OGC (Open Geospatial Consortium اسناد فنی هستند که رابط ها و رمزگذاری ها را به طور دقیق شرح می دهند. هدف اصلی در توسعه مجموعه استاندارد OGC حل مسائل و مشکلات تعامل پذیری (Interoperability) بین نرم افزارهای موجود در حوزه GIS است. در نتیجه با انجام پیاده سازی منطبق با این استانداردها توسط توسعه دهندگان نرم افزار این اطمینان حاصل می شود که نرم افزارها به راحتی بتواند با همدیگر کار کرده و تبادل اطلاعات کنند.

OGC مجموعه استانداردها و مشخصات زیر را فراهم می سازد :

  

مجموعه استاندارد OGC در داده های مکانی

 در زیر برخی از این استانداردها به طور خلاصه توضیح داده می شود:

Catalogue Service: رابط های مشترکی را برای یافتن و انجام پرسش روی متدیتا جهت کسب اطلاعات در مورد داده ها، سرویس ها و بقیه منابع تعریف می کند.

Geographic Objects : مجموعه ای از استانداردهای مشترک، ساده و مستقل از زبان (برنامه نویسی) را برای توصیف، مدیریت، رندرکردن و کار با اشیاء مکانی و هندسی تعریف می کند.

Geospatial Digital Rights Reference Model : یک مشخصات انتزاعی برای مدیریت حقوق دیجتال در زمینه داده ها و سرویس های مکانی است. انگیزه  اصلی مدل مرجع  GroDRM  نیاز به مدیریت موانع مالکیتی اشتراک داده ها در زیرساختار داده های مکانی است. نکته اصلی در مدل مرجع GeoDRM انتزاعی و کلی بودن آن است که آنرا از جزییات پیاده سازی مجزا می سازد.

Simple Features for OLE/COM : سه مشخصات پیاده سازی عوارض ساده (برای OLE/COM ، CORBA و SQL)  رابط هایی را تعریف می کنند که امکان دسترسی شفاف به داده های مکانی – نگهداری شده در سیستم های پردازشی ناهمگون روی محیط های توزیع شده – را فراهم می سازد. این رابط ها انتشار، ذخیره، دستیابی و عملیات ساده را بر روی عوارض ساده(نقطه، خط، پلیگون و…) میسر می کنند.

Web Feature Service : مشخصات پیاده سازی است که در محیط وب به کلاینت اجازه می دهد داده های مکانی کد شده در فرمت GML را از سرورهای مختلف که این مشخصات را پیاده سازی کرده اند بازیابی و به هنگام کند. ایجاد، حذف، به هنگام سازی، قفل کردن و انجام پرسش بر مبنای قیود مکانی و غیر مکانی بر روی عوارض مکانی عملیاتی است که در این استاندارد تعریف شده است.

Web Map Service : مشخصات پیاده سازی است که سه عملیات GetCapabilities, GetMap, and GetFeatureInfo   را در جهت تولید و نمایش دید همپوشانی شده از اطلاعاتی که به طور همزمان از منابع مختلف و ناهمگون به دست می آیند ر فراهم می کند.

  • GetMap :  نحوه ارائه درخواست و همچنین فراهم سازی نقشه به صورت عکس یا مجموعه ای از عوارض را بیان می کند.
  • GetFeatureInfo : نحوه به دست آوردن و همچنین فراهم کردن اطلاعاتی در مورد محتوای نقشه را بیان می کند.
  • GetCapabilities : نحوه به دست آوردن و همچنین مهیا  کردن اطلاعاتی در مورد انواع نقشه هایی که سرور می تواند ارائه کند.

Web Processing Service : رابط استانداردی را برای تسهیل انتشار پردازش های مکانی و همچنین یافتن و تلفیق این پردازش ها توسط کلاینت را مهیا می سازد. این پردازش ها شامل هر الگوریتم، محاسبات یا مدلی هستند که برروی داده های مکان مرجع اعمال می شوند.

OpenLS) Location Service) : استانداردهایی را برای ارائه خدمات مکان-مبنا می کند. پنج خدمات اصلی عبارتند از:

  • Directory Service
  • Gateway Service
  • Location Utility service
  • Presentation Service
  • Route Service
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد